Pages

Saturday, December 4, 2010

Jauh pemandangan, luas pengalaman




1 hb- 3 hb disember, saya berpeluang mengikuti program Entrepreneurship Collaboration to Singapore. dengan bayaran sebanyak RM150. program yg mendapat kelulusan atas tiket usahawan. seramai 23 orang penghuni KSS turut serta.

1 hb, check in di UTM Skudai jam 6 petang. dan check- out jam 6 pagi. sedikit salah faham berlaku berkenaan dengan pengangkutan bus kami ke Stesen bus Larkin. alhamdulillah, dapat diselesaikan dengan adanya bantuan ustaz shahrizal dan encik shafiq. jangkaan kami tepat. urusan di imigresen memakan masa yang agak lama. mungkin selepas ni saya kira, kerajaan harus memikirkan inisiatif pembaharuan supaya sistem di imigresen tidak lagi menjadi satu masalah dalam proses ke luar negara. perjalanan kami di sana lebih banyak menggunakan perkhidmatan pengankutan awam. kata orang, ala-ala travelor. huhu. sebab tu encik syafiq cakap jangan bawak beg sorong AF tu. sebab kita nanti nak travel dari satu tempat ke satu tempat.

aktiviti pertama kami setibanya di tanah Singapura ialah menuju ke National University of Singapore.(NUSSU) majlis dimulakan dengan pembentangan kelab usahawan daripada pihak NUSSU. agak terkejut tatkala mereka memberitahu bahawa setiap program yg mereka anjurkan tidak PERNAH mendapat sumbangan daripada pihak universiti. kemudian kami dibawa melawat ke seluruh kampus. amazing! kawasan universiti ni sangat best!. ALUMNI of NUSSU memberi gambaran betapa mewahnya kampus mereka. Taxi di sana menggunakan kereta BMW, Mercedes dan kereta2 mewah. huhu.memang sakit la kalau nak naik teksi.



berjalan di seluruh kampus membuatkan para peserta kehilangan banyak tenaga.huhu. masuk sahaja bus utk check in hostel, masing2 terlena sudah. selepas maghrib masing2 dibenarkan untuk berjalan kluar. mencari roestoren makanan halal sangat susah. ada kedai yg mempamerkan logo halal, tpi sebelah dia jual daging babi salai. bukan sebelah restoren. tapi satu restoren dibahagi dua.huhu. was2. berjalan lagi memcari makanan halal. akhirnya jumpa jugak. nak bawak makanan dari malaysia, encik shafiq ckp tak payah. sbab nanti akan masalah di bhgian imigresen.huhu.

berjalan di Little India, china town, dapatlah membeli sedikit cenderamata untuk dibawa pulang. kata orang bukan selalu dapat peluang macam ni. huhu. mak siap kirim2 kain. huhu. kbanyakan dorang ni juz tukar RM 100. covert dolar Singapore dapat la dalam 40 dolar. setiap kali keluar duit mesti kene convert balik duit malaysia. takut terlajak membeli.huhu.

esok paginya jam 10 pagi, tugasan diberikan dalam kumpulan. tugasan untuk meninjau persekitaran perniagaan dalam bentuk '4P's" -sape yang belajar business mesti tahu. tempat pertama yg kami spot adalah Hotel Ibis. konon2 nak interview customer receptionist dorang. tapi last2 kene halau. masa ada satu jam je lagi. alih2 nampak signboard MRT(kertapi bawah tanah) tetibe terlintas macam nak try . sistem utk beli tiket agak leceh sedikit. misal kate tikt ke Tanjong pagar berharga $1 dolar. wang yg harus dibayar adalah $ 2 dolar. $ 1 dolar tu adalah sebagai deposit yang mana ianya akan dikembalikan selepas pulang kembali ke stesen tersebut. berbeza sedikit dengan malaysia, tiket yg digunakan adalah untuk dua hala. kiranya tidak perlu untuk membeli tiket banyak kali. so far tak ada beza pon sangat.



jam dah pukul 11 pagi, sepatutnya kitorang dah kene ada kat hostel utk check out. tapi time tu ada kat stesen MRT Bugis lagi. masing2 jalan laju sepantas kuda.haha. sampai je hostel dorang semua mintak kunci bilik. carik2 dalam bju, kocek seluar, dalam beg, tak jumpa! berujuta kali carik dalam beg, tak jumpa gak. memag gelabah kot. pergi kaunter reception cakap kunci hilang. pastu kene denda. tau bapr $ 20 dolar. bersamaan RM 50. huhu. kentang lah!. -_-

alhamdulillah, ada jugak peluang untuk pergi. pergi melihat budaya dan adat luar. peribadi manusia yang bermacam jenis. menimba ilmu dan pengalaman baru selain dapat kenal junior lagi rapat. kawan dengan orang yang lebih muda dari kita lagi best! -_-

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 


JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10