Pages

Thursday, November 13, 2014

Whats Next? :job hunting


Assalamualaikum.

Petang-petang gini feeling lain macam. Sebelum terlambat, alhamdulillah syukur saya sudah pun grad secara rasmi sebagai pemegang Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Teknologi UTM. 3 tahun menjadi perantau di bumi Johor cukup memberi momen-momen pahit manis dalam hidup saya.

So, berbalik kepada tajuk utama. "Whats next?"

- Diploma holder
- Bachelors holder
- Kerja
- Kawin

Nah. Terasa  tua nya di situ. 3 tahun diploma. 3 tahun degree belajar dalam course yang sama. Total enam tahun bergelumang dalam pengurusan teknologi. Bila orang tanya, apa beza pengurusan teknologi dengan pengurusan perniagaan? Saya pun jawab bla bla bla dan kaitkan dengan inovasi and komersialisasi. Itu secara teorinya sahaja.

Selepas tamat latihan praktikal bulan Julai yang lepas, saya sudah mula aktif mencari peluang-peluang kerja kosong. Hari-hari review jobstreet, jobinfo, SPA n etc. Dan selama berbulan-bulan ber-job hunting, saya dapati sangat sukar untuk mendapatkan peluang pekerjaan yang betul-betul sesuai dengan course yang saya pelajari. Itu hakikatnya. Tiada beza student pengurusan teknologi dengan pengurusan pejabat atau pengurusan perniagaan.

Saya teringat sewaktu berbual-bual dengan seorang pelajar SPACE yang mengambil course pengurusan teknologi ini. Beliau merupakan pemegang Diploma dalam bidang Engineering. Dan menyambung pengajian dalam Pengurusan Teknologi. Dan sekarang beliau merupakan seorang Engineer. Fuhh. Hebat. Graduan pengurusan teknologi boleh jadi engineer. Saya dapat tahu akak ni rupanya major dalam manufacturing.

Ya!. baru saya ingat. Sewaktu permulaan degree, kami telah diberikan pilihan sama ada untuk mengambil aliran inovasi atau pembuatan. Saya dan beberapa orang rakan telah memilih untuk mengambil aliran pembuatan manakala sebahagian besar rakan kelas yang lain memilih untuk mengambil aliran inovasi. Tidak lama kemudian, kami diberitahu bahawa tiada pilihan untuk kami kerana fakulti hanya membuka pendaftaran bagi aliran inovasi. Pensyarah memberitahu bahawa inovasi mempunyai masa depan peluang pekerjaan yang lebih cerah. Dan sekarang saya rasa fakta itu masih belum relevan. Inovasi masih lagi sesuatu yang baru di Malaysia. Sudah tentu peluang pekerjaan yang ada juga masih belum banyak. Pusat-pusat inovasi dan komersialisasi juga belum banyak.

Saya terfikir, kalau course ini dibuka juga untuk aliran pembuatan, pasti ada lubang-lubang kerja yang sesuai. Bidang pembuatan sangat luas. Perkara ini membuatkan saya terfikir sejenak, kenapa agaknya fakulti lupuskan aliran ini?

Nevermind, kerja boleh dicari. Yang penting jangan memilih. Zaman sekarang, bukan zaman untuk memilih kerja. Well. Saya kena teruskan jugak bekerja di Goodyear ni sampai habis kontrak dan sampai dapat kerja yang lebih baik. Sob sob.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 


JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10