Pages

Wednesday, August 14, 2013

Resepi : Nasi Mandi Ala Hadramawt



assalamualaikum dam selamat petang.

Ok tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Harini Chef Nabila nak berkongsi resepi nasi mandi yang dimasak dua minggu lepas. Ekeke. dah dua minggu baru rasa nak post entry. Tak update la awak ni. Adoyai.             

Teruja nak post sebab masakan menjadi (kononnya). haha.Tapi mak dengan abah kata ok. Maksudnya ok la kan?

Kisahnya tetiba rasa nak masak nasi mandi ni sebab tengok Chef Ammar dalam Hidangan Barakah TV Alhijrah. Geram seyh tengok dia masak. Kalaulah tv tu bleh mengeluarkan bau, rasanya aku boleh kenyang setahun.

Tg Karang ni pekan je. Mana nya nak dapat kedai nasi arab. Maunya carik sampaui Shah Alam sana, berlambak lah kot. Ok ok. cik puan dan tuan-tuan sekalian pasti tidak sabar mahu memcuba resepi ni kan? Orang kata tak elok kedekut ilmu. Meh kita kita kongsi-kongsi resepi :P


Resepi Nasi Mandi

Saya tak guna lemon. Sebab takde jadi saya pakai limau nipis je. 
'Suka tak suka tak ?" :)


yang dlm aluminium foil tu arang. Ini cuma penambah perasa je kono macam masak guna dapur arang gitu.

sos ni pun kurang lengkap bahannya. Daun ketumbar takde. tapi tetap sedap. ekeke.

Bahan-bahan ayam:

1 ekor ayam ~ dibelah 2 dan di cuci bersih
1/2 sudu kecil serbuk ketumbar
1/2 sudu kecil serbuk jintan manis
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil serbuk kabsa ( lihat di bawah)
2 biji bawang besar ~ dihiris bulat
Garam
Sedikit pewarna kuning/ saffron ( kalau takde guna serbuk kunyit pun boleh)
Aluminium foil.

Cara penyediaan ayam:

1. Gaul rata ayam dengan semua bahan rempah, garam dan pewarna kuning. Perapkan dalam 15 minit.
2. Alaskan/balutkn bekas/dulang pembakar dgn aluminium foil. Kemudian susun hirisan bawang besar dan lemon atas foil tadi.
3. Letak ayam di atas bawang dan lemon tersebut. Tutup ayam tersebut dengan foil aluminium dan bakar pada suhu 250'c selama 1jam. Pada 10minit terakhir buka sedikit foil bahagian atas.
**Semasa ayam dibakar, ayam akan mengeluarkan air. Selepas 45 @ 50 minit, buka foil dan keluarkan air didalam ayam tersebut dan barulah bakar semula selama 10 minit atau sehingga ayam sedikit garing.
**Kuah dari ayam tadi, saya campurkan dgn saffron/pewarna kuning sebelum dimasukk
an ke dalam nasi.



Nasi: 

4 cawan/pot beras basmathi ~ rendam 20 minit dan toskan
3 camca besar minyak sapi (saya pakai minyak jagung)
4 1/2 cawan air atau secukupnya
1 biji bawang besar ~ hiris halus
3 ulas bawang putih ~ hiris halus
1 inci halia ~ hiris halus 
1/3 cwn kismis
Rempah tumis ~ 1 batang kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 5 kuntum bunga cengkih
Sedikit pewarna kuning
Garam secukup rasa.

Cara penyediaan nasi:
1. Panaskan minyak tumis rempah tumis, bawang putih, bawang besar dan halia hingga harum dan bawang layu. Masukkan kismis, goreng sebentar dan masukkan pula air, biar mendidih.
2. Bila mendidih, padamkan api dan tuang ke dalam rice cooker. Masukkan beras dan garam secukup rasa, kacau rata dan masak seperti biasa.
3. Bila nasi kering, buat lubang ditgh nasi dan letakkan foil. Masukkan 1 sudu minyak dan seketul arang yang telah dibakar. Tutup tudung periuk selama 2minit supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi.
4. Buka semula tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang tadi.
5. Titiskan 2-3 titik pewarna kuning, kacau/gembur nasi dan masak nasi sehingga masak.

Sos:

1 biji tomato ~ hiris
5 biji cili besar hijau (nk pedas tmbh lagi) ~ hiris
1 tangkai batang ketumbar ~ dihiris halus
Garam
Gula
Perahan lemon.
Cara penyediaan:

~ Kisar semua bahan dengan perahan air lemon, sekejap sahaja. Jangan sampai terlalu hancur.



Bahan - bahan rempah kabsa:
1 sudu makan bunga cengkih **
1 sudu makan lada hitam **
1 sudu makan jintan manis **
1 sudu makan jintan putih **
2 sudu makan biji ketumbar **
1 sudu makan buah pelaga **
1 sudu buah pelaga hitam (black cardamom pods) **
1 sudu makan serbuk cili
1 sudu teh kunyit

Cara penyediaan:

1. Goreng tanpa minyak bahan2 yg bertanda ** sehingga naik bau dan angkat.
2. Kemudian kisar semua bahan sehingga hancur.
3. Simpan rempah yg telah dikisar didalam bekas yg kedap udara.

Jika tiada buah pelaga hitam, boleh gantikan dgn buah pelaga biasa. Serbuk rempah ini boleh juga digunakan pada semua masakan ala arab termasuklah ayam dan daging.

p/s: sambil sambil masak tu jangan lupa berzikir ye.

Terima kasih kepada pemilik blog yang sudi berkongsi resepi ni. Semoga Allah merberkatimu. :)

Sunday, August 4, 2013

Nikmat di penghujung Ramadhan



Memburu udang di tepi muara,
Salam Lailatul Qadar buat semua.

Cewahh.

Disebabkan malam itu, saya bergerak sedikit lewat ke masjid. Jadi, terpaksa jadi minah rempit jap. Capai kunci motor, vroooom. Mak, abah dan adik terawih di surau. Memang kebiasaannya hanya terawih di surau yang hanya selang satu rumah dari rumah kami. Disebabkan teringin nak rasa terawih kat masjid, cakap dengan mak nak pergi sendiri. Masjid dan rumah jaraknya lebih kurang 5 minit kalau bawak motor dengan kelajuan 60 km. Ehehe.

Sampai je, kedengaran imam baru mengangkat takbir.

"Eh, macam suara Ustaz Azim la " Bisik hati.

Ustaz Azim ni masa Ramadhan yang lepas, boleh dikatakan hampir setiap malam dia jadi imam di surau kami. Lulusan sebuah univerisiti di Syria. Bacaannya lunak sekali ditambah pula dengan style bacaan seakan-akan Sheikh Muhammad Taha dan Ahmad Saud. Antara qari kegemran saya selain Sheikh Mishary dan Sudais. Allah. sedapnya suara...Tahun ini, Ustaz Azim cuma berkesempatan  sekali sahaja menjadi imam di surau kerana berkhidmat di masjid Tg Karang pula.


Malam kelmarin pula di imamkan oleh ustaz dari Narathiwat, Thailand. Satu  perkara yang saya perasan, selama tiga malam berturut-turut, tiga imam di tempat yang berbeza-beza membacakan surah yang sama semasa solat Terawih.                                    

3 hari lepas, imam di  surau.
Esoknya, Ustaz Azim .
Dan malam tadi Ustaz dari Narathiwat.





SurahAr-Rahman. Ya. Perasan ustaz baca surah ni sebab ada ayat ni. Surah yang terlalu banyak pengajaran dan  persoalan yang diajukan buat umat manusia sebagai peringatan.


 "Maka nikmat tuhan yang manakah yang kamu telah dustakan"



Lantas teringat beberapa perkara.

Mak : "Nape tak makan ikan ni. Masak kari ni sedapp "

Saya : " Alaa. Tak suka la ikan ni. Lembik lembik"


" Ala, ikan lagi kee? tak suka ikan laa "

" Masak mee lagi ke mak? boringnyaa "

" Tak lalu la tengok ikan ni. Tak suka ikan laut. Suka ikan sungai je"

Nikmat kurniaan Allah begitu luas. salah satunya nikmat ini.
Apakah kau tidah menyedarinya?
Apakah kau kufur dengan nikmat-mikmat itu?
Apakah yang kau lakukan untuk membuktikan yang kau mensyukuri nikmat?      
:'( sobsob.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10