Pages

Tuesday, September 28, 2010

Allah Memanggil Kita Hanya 3 Kali Saja Seumur Hidup




Ibu berkata... * Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup*

Keningku berkerut.... ....'Sedikit sekali Allah memanggil kita..?'



Ibu tersenyum. 'Iya, tahu tidak apa saja 3 panggilan itu..?' Saya menggelengkan kepala.

1) 'Panggilan pertama adalah Adzan, ujar Ibu.

'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita sholat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap kita.



Kadang kita terlambat, bahkan tidak sholat sama sekali karena malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmat Nya, masih memberikan kebahagiaan bagi umat Nya, baik umat Nya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umat Nya ketika hari Kiamat nanti'.

Saya terpaku.... . .mata saya berkaca-kaca. Terbayang saya masih melambatkan sholat karena meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. Masya Allah.......



Ibu melanjutkan,

2) Panggilan yang kedua adalah Panggilan Umrah / Haji

Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran' . Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeda dengan hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam. Yang tidak punya uang menjadi punya uang, yang tidak merencanakan, ternyata akan pergi, ada yang memang merencanakan dan terkabul.

Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua.



Saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali.

Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu'.

Mata saya semakin berkaca-kaca. ........Subhanallah...... .saya datang menjawab panggilan Allah lebih cepat dari yang saya rancangkan.. ...Alhamdulillah...



3) 'Dan panggilan ke-3', lanjut Ibu, 'adalah KEMATIAN.

Panggilan yang kita jawab dengan amal kita. Pada kebanyakan kasus, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal sholeh. Karena itu , manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..

Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah surga adalah balasannya.. ...'



Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Rasulullah Saw bersabda: *Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?'

Huraisy pun menjawab, 'Aku mau mencari lima orang:

' Pertama, orang yang meninggalkan sholat

Kedua, orang yang tidak mau keluarkan zakat.

Ketiga, orang yang durhaka kepada ibu dan bapaknya.

Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.

Kelima, orang yang suka minum arak.



sumber daripada seorang sahabat FB ;)

Wednesday, September 22, 2010

"Bertahanlah..!"


situasi sekarang:

orang kata kalau nak kurangkan rase "down", selalulah membusykan diri dgn apa2 perkara. itu yang saya cuba buat. tapi situasi sekarang, busy yang teramat. bukan sahaja dgn program kolej, lain2 program tersangatlah banyak. dengan program upsi yang tak habis2 nak pressure orang. program unvsiti nya lagi. dan program kolej yang gila kentang!.

hari ni. tak pernah2 buat bende yang sangat banyak sekaligus dalam satu hari. rase kalau tak wujud sabar dalam diri tu, dah lama kot jadi sebahagian penghuni kat Tanjong Rambutan tu. na`uzubillah. semalam boleh pulak nangis time tido sebab terlampau pikir pasal bende2 yang xsetel lagi ni. sedar pukul 4.15 pagi, mata semacam nak bengkak, ada kesan2 basah air mata. bolek pulak gitu eh. pagi tadi, time meting ngan seseorang, meleleh lagi air mata ni. cuma satu ayat dia " Bertahanlah!." perkataan itu keramat sungguh sehingga menyebabkan saya bisa menitiskan air mata.

petikan daripada buku "La Tahzan.."

La Tahzan. Janganlah bersedih.
Kerana ada yang lebih menyedihkan dari apa yang harus kita lalui.
Kerana kita diturunkan ujian atas dasar cinta dan kasih Allah swt kepada kita.
Kerana kita bakal dibuktikan kita tidak pernah berseorangan.
Kerana ujian bukan diturunkan untuk kita meratap meraung tetapi untuk kita mengingati Tuhan.
Kerana sebalik semua dugaan dan ujian, ganjaran dijanjikan.
Kerana hanya yang tabah bisa melalui dan meneruskan perjalanan.
Kerana ujian menguatkan kita hari demi hari.
Kerana kesedihan hanya membawa kemudaratan.
Kerana kesedihan tidak menjanjikan ganti semula kebahagiaan.
Kerana yang pergi tidak akan kembali lagi dengan kuasa Ilahi.
Kerana banyak lagi tanggungjawab lain perlu kita tunaikan.

Kadangkala melupakan dan melepaskan lebih baik dari mengurung dan menyimpan dalam perasaan.
Kesatkan air mata.
Bertahan lah.
"La Tahzan.."

n
{"misi" itu belum lagi tercapai. mohon doa semua ye. ]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10