Pages

Tuesday, June 28, 2011

RESEPI: IKAN KERAPU STIM





assalamualaikum..

entry masak-memasak pulak. malam semalam abah bawak balik ikan kerapu besar punya. sebesar peha! err. taktak. besar dua lengan la kot. fresh dari laut. tapi bukan abah la tangkap, beli kat nelayan la kot. kelebihan rumah dekat dengan laut .pantai barat la katakan :) dapat makan fresh-fresh punya.

minggu lepas jalan-jalan kat pantai naik moto dengan adik. kuis-kuis pasir pantai dengan harapan nak tulis impian di hati. sekali tengok kerang punyelah banyak kat pesisir-pesisir pantai . apelagi pi lah kutip sampai penuh dua plastik merah tu. hebat tak hebat dalam masa kurang setengah jam.haaha. hebat la sangat. balik rumah. malam tu terus buat kerang bakar kat luar rumah cicah dengan air asam. lepas isyak makan ramai-ramai depan tv macam makan kerepek. cool~ hadiahnya! malam tu tidur gatal-gatal badan. tulah. dah tau alergik nak makan jugak, padan muka! tapi doktor suruh makan kerang banyak2!

back to the recipe:-

1 ekor ikan kerapu (sukahati nak besar mane)
4 ulas bawang putih dihiris
1 ulas bawang besar dihiris
sedikit halia diricik
3 biji cili hidup( kalau nak pedas lagi lebihkan)
2 batang serai diketuk
sedikit asam keping (sebab tomato takde, kalau gune tomato lagi ffresh)
secawan air masak
sedikit lobak
sedikit perahan air limau nipis
sedikit garam dan perasa tambahan

cara-cara :-

1) panaskan kukusan. masukkan sedikit minyak didalam tray. tuangkan bahan hirisan. masukkan ikan.

2) masukkan halia, serai dan asam keping. masukkan air. biarkan ikan masak 20 minit hinga 25 minit.

3) bila dah nampak macam ada lemak-lemak ikan keluar tu tandanya dah nak masak. kemudian masukkan lobak, garam, limau nipis dan bawang besar. biarkan dalam 5 minit.

4) sedia untuk dihidang :) simple kan.


ada orang masak tak letak sayur. tapi saya lebih suka letak sayur sebab dapat jimat masa masak 2 in 1. hehe. tak payah masak lauk sayur. :)


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10