Pages

Saturday, September 21, 2013

Konvo Silat dan Wajadiri Antarabangsa


Asalamualaikum semua.

Menaip dalam keadaan batuk tak henti ni ,feeling nya sangatlah tak best. Krohh kroh dari tadi. Dekat dua minggu jugak la gini. Tapi takpe taiplah sikit-sikit. Entry ni khas untuk konvo dan wajadiri minggu lepas. Ok. Kita mula dengan konvo dulu ye. Ini pengalaman kedua saya konvo. Kali pertama konvo dua tahun lepas untuk konvo diploma. Kali ni punya konvo totally lain sebab ini konvo silat. Majlis istiadat konvokesyen silat cekak ni dikhususkan untuk mereka yang telah lulus dalam ujian rendah persilatan. Alhamdulillah, penerima sijil dari utm dalam 22 orang. Dekat 500 orang juga yang hadir. Gelombang biru dan putih kelihatan memenuhi ruang dewan. Gelombang ni bukan sebab apa. Sebab semua pakai baju royal blue. Baju rasmi untuk konvo. Tiada unsur-unsur kepartian ye. Hehe.


Ada orang tanya " lepas dah konvo ni bella nak buat apa?. jadi tenaga pengajar pulak ke?" . Terdiam sekejap. Terasa bebanan tanggungjawab semakin berat. :O


"Allah.. Buat buah pun tak kemas. Ilmu pun tak seberapa. layak ke nak mengajar orang lain pulak?". Bermonolog sendirian.

Selesai sahaja penyampaian sijil, masing-masing sibuk bergambar. Maklumla. Bukan selalu kan. Saya pula lebih gemar memerhati gelagat manusia. Duduk di satu sudut. Terdetik dalam hati. "Ya, aku tau. Majlis ini bukan sahaja untuk meraikan kejayaan. Tapi amanah yang terpikul selepas ini lebih besar. Itu yang harus kita lihat.". Gaya berfikir ala-ala masa jadi presiden gitu. Ahh. Kan dah terkenang memori-memori time jkm dulu. :(


Keesokan harinya, kami terlibat dalam Wajadiri Silat Cekak Pusaka Hanafi pringkat Antarabangsa kat plaza Alam Sentral Shah Alam. 12 orang skuad utm terlibat dalam kategori demo bermuzik dan demo penerangan. Masa mula-mula Hana mesej tanya siapa yang berminat nak join wajadiri antarabangsa tu, laju je tangan ni taip nak join. Dengan harapan yang tinggi supaya terpilih, alhamdulillah dapat. :) Training hanya kurang dari seminggu. Persiapan pun tidaklah seperti mana persiapan wajadiri peringkat IPT sebelum ni.

Malam sebelum hari kejadian, rehasel penuh dibuat bersama-sama ahli dari cawangan UTHM. Boleh tahan best sketsa yang mereka lakonkan. Di hari kejadian pula, jam 8.30 pagi, kami sudah bersiap untuk check out dari apartment. Berbekalkan air Vico dan roti telur sekeping sebagai alas perut pagi, kami menapak ke lokasi program. Tidak berapa lama selepas itu, shoping kompleks ini sudah mula dibanjiri dengan pesilat-pesilat yang berbaju uniform dan baju korporat jom silat.





Lebih kurang jam 11 pagi, kontinjen pertama dipanggil untuk persembahan. Turn kami dari kontinjen johor adalah yang keenam, lebih kurang jam 2 petang. Alhamdulillah, kontinjen johor berjaya untuk mendapatkan pingat emas bagi kategori demo penerangan,  pingat gangsa bagi kategori demo bermuzik dan sketsa. Kepulangan kali ini juga adalah kepulangan yang berisi seperti mana semasa wajadiri peringkat ipt tempoh hari.


Satu perkara yang saya lihat dengan penganjuran program ini di kawasan awam, terasa seperti ada satu perasaan yang tak dapat dijelaskan dengan kata-kata. ya. Bangga mungkin. Melihat plaza alam sentral dibanjiri oleh mereka-mereka yang berbaju silat. Tapi bangga bukan dengan perasaan riak. Menjadi sebahagian daripada keluarga silat cekak, merupakan satu lembaran baru dalam hidup  saya. Yang dahulunya langsung tidak pernah terlintas saya berada ditahap ini. Percaturan Allah meletakkan kami dalam keluarga ini tidak akan pernah sia-sia. Pastinya ada sesuatu yang menanti.

1 comments:

Mofirha on October 17, 2013 at 3:18 PM said...

Assalamu'Alaikum wbt. Saya Firdaus dari Silat Cekak Pusaka Hanafi Pulau Pinang. Saya ingin dapatkan gambar asal Istiadat Konvokesyen dan Wajadiri Antarabangsa yang disiarkan dalam artikel ini. Tujuan untuk penyediaan multimedia khas berkenaan SCPH. Jika tidak keberatan dan dibenarkan, mohon emelkan gambar -gambar tersebut ke emel saya: mofirha@gmail.com

Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10