Pages

Tuesday, March 23, 2010

si rama-rama dan madu..


rumah itu pada asalnya kepunyaan si kumbang. tetapi telah diserahkan kpd si rama-rama.si kumbang dan mawar meninggalkan si rama-rama keseorangan di situ. sunguh janggal. selama ini, si rama-rama hanya berada bersama-sama mereka-mereka..tetapi..keadaan sudah berubah..mereka-mereka itu berada nun di sana..si rama-rama tidak mampu utk berpatah balik mngejar mereka-mereka.

ye..tidak mampu. apa yg harus dilakukan si rama-rama adalah memulakan kehidupan yang baru. rumah itu. rumah itu perlukan seeorang yang mampu mengubahnya menjadi kembali ceria. si rama-rama cuba utk meramahkan diri bergaul dgn penghuni2 rumah itu. si rama-rama terharu dek kerana layanan segelintir penghuninya..namun beliau sedikit kecewa dengan penghuni2 yang memandang sinis terhadapnya...tatkala itu, si rama-rama berduka lara..terkadang duduk keseorangan..termenung. ada kala si kumbang datang membantu tapi si kumbang tidak mampu utk berbuat apa2..

ketika ini, si rama-rama mula mengumpul bahan2 utk menceriakan kembali rumah itu..ye, mereka semua perlukannya. hari demi hari, minggu demi minggu,bulan demi bulan berlalu..rutin harian si rama-rama, mengutip madu di taman. seringkali madu yang dimahukan itu tidak diperolehi..jika sebelum ini, hasil kutipan madunya itu boleh dibanggakan, tetapi kini, madu-madu yang diperolehi semakin, semakin berkurang..timbul kekesalan di hati si rama-rama..dia juga inginkan hasil seperti rakan2nya yang lain, tetapi..hampa..seringkali si rama-rama menyalahkan dirinya..mahu saja rasanya dia meninggalkan rumah itu dan duduk di taman mngutip madu2 setiap masa. namun si rama-rama berfikir panjang.."rumah itu sekarang adalah tanggungjawabku" berbisik si rama-rama.

tatkala keseorangn..ada sahaja datang membantu..si rama2 bersyukur kerana mmpunyai kenalan2 yang bnyk membantunya..mereka-mereka itu juga banyak membantu...

2 comments:

::Aliffadhol:: on March 24, 2010 at 6:50 AM said...

Allah akan menolong hambaNya yang menolong agamaNya. Kita menolong melalui jalan ini. Tujuan yang sama, tapi jalan berbeza.

UMMU HAFSIN on March 26, 2010 at 11:15 PM said...

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10