Pages

Wednesday, August 11, 2010

ahlan wasahlan ya ramadhan..




syukur, alhamdulillah pada saat dan detik ini saya masih diberi peluang olehNya untuk bernafas dengan sempurna di atas muka bumi ini. hari ini- 1 ramadhan 1431 hijrah bersamaan 11 Ogos 2010. cuaca yang sungguh baik sejak dari semalam.

subhanallah. hari2 ku berlalu dengan pelbagai aktiviti dan program. setiap hujung minggu ada sahaja ke sana ke mari. hari ahad yang lalu, saya telah mengikuti satu mesyuarat bersama masjid dan beberapa ahli KSS dan PMi. meeting yang agak lama bermula dari jam 9.30 pg hingga 3 petang. huhu. dijamu pula dengan nasi lemak dan nasi beriyani gam yang sungguh enak :) alhamdulillah. mesyuarat yang mana membincangkan pelbagai isu dan perancangan aktiviti sepanjang bulan ramadhan. dan pada hari itu juga kami diberitahu mengenai majlis pelancaran bulan penghayatan al-quran dan forum ramadhan pada esok harinya (isnin). on the spot, diberi tugas menjadi biro multimedia menyediakan montaj, poster, backdrop. huhu. jadi bidan terjun seketika.

dan ketika itu saya usulkan kepada Ustaz K (Khairuddin) untuk menumpang satu program yang kami rancang iaitu ( Pelancaran Tabung "UntukMu Palestin"). alhmdulillah, lega rasanya apabila selesai sahaja pelancaran tabung itu berlangsung. dan saya kira itu adalah titik permulaan saya kepada "misi" yang saya cuba sampaikan kepada mahasiswa khususnya. mohon doa daripada semua supaya misi ini berjaya. ;)


kelmarin, buat pertama kalinya melaksanakan solat di Masjid UTM IC yang baru. subhanallah. sukar digambarkan perasaan ini.

Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. inilah masa yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa adalah berlapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap umat Islam.

Nabi Muhammad saw pernah bersabda:

"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"


Bulan Ramadhan ini adalah anugerah Allah sebagai lambang kasih sayang kepada hamba-hamba Nya. Allah tidak mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa hinggakan tidur di waktu siang juga diberikan pahala. Begitu besarnya kasih sayang Allah pada kita. Oleh itu marilah bersama-sama kita menilai diri kita. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang menganiayai diri sendiri.



selamat berpuasa..;)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10