Pages

Saturday, September 12, 2009

3 topik


assalamualaikum..pd pg sabtu yg indah dan nyaman skali ini, kami bru shja pulang dr suatu tmpt utk mlakukan ssuatu yg mulia di bulan barakah ini.alhamdulillah.. satu malam di sana mmberi ktenangan dan saya kira dpt memuhasabah diri sejenak tentang apa yg kita telah lakukan spanjang kita hidup ini..terlalu bnyk perkara yg menimpa diri saya sama ada perkara yg mnggembirakan dan mnjatuhkan terutama apabila sy memegang jawatan ini. apabila diri terasa begitu lemah dan tidak berdaya sekali utk mghadapi segala macam perkara, Allah is the first. firman Allah ada memnyebut

"Allah menyelamatkan kamu dari bencana itu & dari pelbagai kesusahan"(surah Al-An`am:64)


Ini pula satu ayat yang diterima daripada seorang rakan :-

"Adakah apabila anda menangis & bersedih,anda mendapat apa yang anda mahukan?
Adakah anda tidak percaya pada Rukun Iman ke 6(percaya pada qada & qadar)
Adakah anda boleh dikatakan orang beriman selagi tidak diujiNya?
Adakah anda dapat membuat pilihan antara dunia & akhirat,yang mana anda mahu?
Adakah anda tidak melihat pengajaran dari kisah para Anbia` & sahabat? Adakah mereka tidak diuji?

Apabila anda diuji,katakanlah...cukuplah bagiku Allah

Kita milik Allah & akan kembali padanya..ingatlah Allah,maka hati-hati akan menjadi tenang"

ayat ini cukup memberi makna kepada diri saya. terima kasih kpd yg mmberi.

“Andai kalian mengetahui apa yang aku ketahui, nescaya kalian akan sedikit tertawa dan banyak menangis.” (Bukhari dan Muslim)

Indahnya hidup dengan celupan iman. Saat itulah terasa bahwa dunia bukan segala-galanya. Ada yang jauh lebih besar dari yang ada di depan mata. Semuanya teramat kecil dibanding dengan balasan dan siksa Allah swt.

Rasulullah SAW bersabda,
“ Sesungguhnya orang mukmin itu adalah orang yang luar biasa, seluruh perkara dalam hidupnya adalah baik baginya. Ketika mendapat kemudahan ia bersyukur.Itu adalah baik baginya dan apabila ia ditimpa kesulitan maka dia bersabar dan itupun juga adalah baik baginya.”



“Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita..”
(Surah At-taubah, ayat 40)



TOPIK 2

dua hari lepas saya baru sahaja mendapat panggilan daripada sahabat karib yg kini berada di Universiti Malaya,Nilam Puri, Kelantan ( Pijek a.k.a Hafizi) dan Rasyidah daripada Kolej Universiti Islam selangor(KUIS). rindu kepada sahabat2 sesekolah sedikit terubat. teringat di zaman persekolahan saat berada di dalam kelas, ketika waktu rehat, ketika menelaah pelajaran bersama, ketika dimarahi guru, ketika mengikuti program dan pelbagai lagi peristiwa menarik. Ya Allah! rindunya korang! . Atika Md Noor ( UiTM, Alor Gajah,Melaka), Nur Ashikin Misran( UM,Nilam Puri) adalah sahabat karib saya selain daripada Pijek dan Rasyidah. Kebanyakan sahabat2 sekelas saya mengambil jurusan agama spt (Syariah, usuluddin, dan Fiqh) di KUIS. dan saya mendapat berita bhwa bekas2 pelajar sekolah saya(SAMTK) mndpt tempat disana sbg seorang yg dikenali ramai antaranya sebagai presiden persatuan, ahli2 masjid, kem komanden dan pengarah program. tahniah kawan2!

Dunia persekolahan dan universiti jauh berbeza..di kampus, kita kene bnyk berdikari, survive diri sendiri dan sahabat2 juga berbeza. mungkin belum kenal lebih mendalam lagi. tidak ketemu lagi sahabat yang memahami diri ini...:((rindunya korang!)

TOPIK 3

Usrah, meeting dan program..
dah banyak kali akak2 PMI tanye "dah berapa kali buat usrah?"..setelah dilantik mnjdi naqibah ini, seringkali saya merasakn diri ini tidak layak langsung utk memikul tnggungjawab ini. namun inilah dia tanggungjawab. bukan tak ada masa, tapi saya sendiri tidak meluangkan masa utk usrah. hehe..insya-allah lepas ni akan dibuat juga.jgn risau. utk program pula, 3 program akan saya akan turut serta. 11/10, Kejohanan Futsal Terbuka di Sport Planet Ampang, kedua, pada 14/11., program Majlis Penganugerahan Kolej 09 dan ketiga program Ekspedisi Dakwah Orang Asli (XPDC DOA)di Pahang mungkin pada 4-6/12. jawatan2 telah diberikan dan agak berat sebenarnya utk saya terima terutama program yg melibatkan orang luar iaitu XPDC DOA. program di bawah PMi yang saya kira program yg memberi cabaran dari segi fizikal dan paling penting mental. insyaallah, sy akan melakukn yg terbaik utuk ketiga2 program ini. Amin...


p/s: nak pegi Brotherhood Art nak beli baju. to be continued...wasalam.





1 comments:

UMMU HAFSIN on September 15, 2009 at 5:48 AM said...

hehe..baru pegang program dik... blom lg naik pimpinan dlm prsatuan.lg pening...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10