Pages

Tuesday, November 24, 2009

2012 vs syukur 21


salam. almaklumla skrg boleh dikatakan filem 2012 ni mndpt sambutn hangat di seluruh dunia. saya sndiri tringin juga nk tgok,tp xpe lah. dok tgok iklan cte ni,tetiba teringat cte malaysia pd tahun 2001, xsilap iaitu filem SYUKUR 21. malam tadi trus g bukak utube tgok cte nih sampai kol bape tah. hehe. sgt truja!


Filem Syukur 21 ini berunsur futuristik dan berlatarbelakangkan tahun 2021. Ia mengisahkan kehidupan manusia yang aman, harmoni dan penuh ketenangan tanpa adanya jenayah pada tahun 2021. Kamal yang berusia 50-an dan bermastautin di Amerika Syarikat selama 30 tahun menjalani hidup yang serba mewah dan bersikap mementingkan kebendaan. Dia tidak dapat mempertahankan kerukunan rumah tangga. Kamal yang pakar dalam multimedia itu ditugaskan ke Malaysia untuk mengatur beberapa program di Raudah, sebuah organisasi yang serba lengkap dengan kemudahan dan teknologi dan sistem pentadbiran yang diasaskan oleh Raihan. Di dalam Raudah meliputi kawasan perumahan, rekreasi, kompleks perniagaan dan sebuah akademi. Kamal mendapati tamadun Malaysia telah berubah termasuk penggunaan teknologi serba canggih serta melihat kerukunan hidup yang dijalani. Raudah juga menjadi tempat memulihkan moral manusia supaya menjadi insan yang lebih berakhlak dan tidak mementingkan kebendaan. Kamal juga bertemu dengan ibunya yang bekerja sebagai sukarelawan di Raudah semasa bertugas di situ. Anaknya Daniel juga berkhidmat di situ. dan cte ni adalah terbitan seorg yg bukan islam( david teo).

dan menariknya cerita ni apabila dilihat kembali, walaupun pnggunaan ayat dan dialog dlm cte ni nmpk agak "skema", namun ini adalah satu2nya filem mmpunyai standard dengan filem 2012. walaupun filem ni gagal mndapat perhatian pnonton ktika itu. lagu2 yg dimainkan didalam filem ini sangat mmnarik phatian sya dan ungkapan2 smgtnya.

moral of the story: hehe. cte melayu yg mcm ni pon ape kurgnye, nk dibandingkn dgn cte 2012tu. xrugi pon xtgok.he2. (ha,kene sbijik). dan g tgok balik cte ni, kmudan respond pndangan anda!:)






Fail:2012.jpg


p/s :jgn lupe komen tau!

2 comments:

ibnutoha on December 13, 2009 at 8:04 PM said...

salam ya ukhti,
terima kasih atas review yang baik. memang dah lama xdgr tentang 'syukur 21', iA feveret movie bagi sesiapa yang mahukan izzah islam kembali ketempat tertinggi hingga tiada yang lebih tinggi darinya.

bagi ana personally, filem 2012 tidaklah boleh dibakulsampah'kan sesuka hati walaupun bertentangan dgn akidah islam.

ana sedang menuntut di luar negara dan ana melihat ke'islam'an pada diri org yang tidak beriman. maksunya masih ada perkara yang baik atau mana2 pengajaran yang boleh diambil daripada mereka.

filem 2012 menunjukkan secara visual kedahsyatan kiamat sekadar yang dapat digamabar oleh manusia, menunjukkan kedahsyatan kiamat sebenar perlu menjadi tazkirah buat uamt islam yang menonton filem tersebut.

2012 merupakan sebahagian dari ramalan notradamus dimana kehancuran bumi akan berlaku pada tarikh tersebut. terjadi atau tidak pada tarikh tersebut hanya Allah yang tahu dan umat islam perlulah bekerja untuk mencapai izzah seperti syukur 21 tidak kira apapun terjadi pada 2012.

yang lebih penting bagi kita bukan tarikh tetapi usaha. ana tidaklah berpendapat 100% menyokong untuk umat islam berbondong2 menontonnya tetapi tidak mahu kita membidas kepercayaan mereka sesuka hati.

di barat, jika anda tidak boleh menghormati kepercayaan org lain, apakah anda minta org menghormati anda?

rasul mengajar kita untuk menghormati dan membina hubungan baik kerana islam disebarkan melalui tautan walaupun jalan yang terakhir ialan pedang.

disini setiap minggu iA akan ada yang memeluk islam kerana keindahan islam itu sendiri. filem 2012 bagi saya membenarkan salah satu kepercayaan utama islam iaitu adanya hari akhir. biarpun masanya hanya Allah yang tahu, marilah kita berusaha mengharapkan hari akhir kita adalah terbaik.

ana sampai sini melalui blog krim yang ukhti tanyakan tentang kelab remaja isma (KRIM). krim untuk kanak2 hingga sekolah menengah. jika telah masuk uni, boleh mendaftar kepada pembina (pertubuhan belia islam nasional).

rumah ana di johor bahru dan ana tahu bahawa PEMBINA Johor agak kurang aktif kerana tiada penggerak tetap dan byk ustaz yang mempunyai komitmen dalam part lain aktiviti tarbiyah (pendidikan).

jika kami pelajar2 dari eropah pulang, barulah tergerak sedikit johor. berbeza dgn tempat lain. agak kuat. boleh goole 'pembina' untuk tahu dgn lanjut.

ana juga selalu membuat kolaborasi dgn pmi utm dalam program2 palestin. ana merupakan wakil aman palestin di johor. ingin tahu tentang aman palestin malaysia. boleh juga google.

juga dengan kelab iqra' dalam beberapa aktiviti seperti ceramah etc.


ana memilih krim/pembina kerana ana yakin dgn gerak kerja yang menyeluruh, teratur dan berterusan. namun, tiada masalah untuk anda memilih mana2 persatuan yang anda yakin menyediakan 3 perkara tersebut.

tinta di rantau on December 13, 2009 at 8:05 PM said...

salam ya ukhti,
terima kasih atas review yang baik. memang dah lama xdgr tentang 'syukur 21', iA feveret movie bagi sesiapa yang mahukan izzah islam kembali ketempat tertinggi hingga tiada yang lebih tinggi darinya.

bagi ana personally, filem 2012 tidaklah boleh dibakulsampah'kan sesuka hati walaupun bertentangan dgn akidah islam.

ana sedang menuntut di luar negara dan ana melihat ke'islam'an pada diri org yang tidak beriman. maksunya masih ada perkara yang baik atau mana2 pengajaran yang boleh diambil daripada mereka.

filem 2012 menunjukkan secara visual kedahsyatan kiamat sekadar yang dapat digamabar oleh manusia, menunjukkan kedahsyatan kiamat sebenar perlu menjadi tazkirah buat uamt islam yang menonton filem tersebut.

2012 merupakan sebahagian dari ramalan notradamus dimana kehancuran bumi akan berlaku pada tarikh tersebut. terjadi atau tidak pada tarikh tersebut hanya Allah yang tahu dan umat islam perlulah bekerja untuk mencapai izzah seperti syukur 21 tidak kira apapun terjadi pada 2012.

yang lebih penting bagi kita bukan tarikh tetapi usaha. ana tidaklah berpendapat 100% menyokong untuk umat islam berbondong2 menontonnya tetapi tidak mahu kita membidas kepercayaan mereka sesuka hati.

di barat, jika anda tidak boleh menghormati kepercayaan org lain, apakah anda minta org menghormati anda?

rasul mengajar kita untuk menghormati dan membina hubungan baik kerana islam disebarkan melalui tautan walaupun jalan yang terakhir ialan pedang.

disini setiap minggu iA akan ada yang memeluk islam kerana keindahan islam itu sendiri. filem 2012 bagi saya membenarkan salah satu kepercayaan utama islam iaitu adanya hari akhir. biarpun masanya hanya Allah yang tahu, marilah kita berusaha mengharapkan hari akhir kita adalah terbaik.

ana sampai sini melalui blog krim yang ukhti tanyakan tentang kelab remaja isma (KRIM). krim untuk kanak2 hingga sekolah menengah. jika telah masuk uni, boleh mendaftar kepada pembina (pertubuhan belia islam nasional).

rumah ana di johor bahru dan ana tahu bahawa PEMBINA Johor agak kurang aktif kerana tiada penggerak tetap dan byk ustaz yang mempunyai komitmen dalam part lain aktiviti tarbiyah (pendidikan).

jika kami pelajar2 dari eropah pulang, barulah tergerak sedikit johor. berbeza dgn tempat lain. agak kuat. boleh goole 'pembina' untuk tahu dgn lanjut.

ana juga selalu membuat kolaborasi dgn pmi utm dalam program2 palestin. ana merupakan wakil aman palestin di johor. ingin tahu tentang aman palestin malaysia. boleh juga google.

juga dengan kelab iqra' dalam beberapa aktiviti seperti ceramah etc.


ana memilih krim/pembina kerana ana yakin dgn gerak kerja yang menyeluruh, teratur dan berterusan. namun, tiada masalah untuk anda memilih mana2 persatuan yang anda yakin menyediakan 3 perkara tersebut.

ferdaus tahar
kingsland park, dublin

ibnutoha.wordpress.com
ismaeropah.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10