Pages

Saturday, July 28, 2012

"Aku sebagaimana yang hambaKu sangkakan"




Segala puji bagi Allah!

Jumaat semalam menjadi peristiwa yang takkan saya lupakan sampai bila-bila, Insha'Allah..

Selesai menyampaikan ceramah, seorang kakak mendekati saya..

"Ustazah, boleh saya cakap sedikit dengan ustazah", air mata tiba-tiba bergenang.

"Ye, boleh kak.." saya pantas membalas. Ada sedikit perasaan risau dalam diri saya.

"Ustazah, masih ingat tak sebelum ustazah pergi umrah dulu..kakak ada minta ustazah doakan sesuatu?" beliau cuba mengatur kata-kata untuk mengingatkan saya.

"Err..minta maaf kakak, doa yang mana satu ye?" saya cuba mendapat kepastian, banyak sangat doa yang dikirimkan para jemaah ketika itu.

"Yang kakak minta ustazah doakan kat Mekah, agar impian kakak untuk menunaikan umrah satu keluarga dalam dimakbulkan Allah," katanya dalam keadaan sebak.

"Oh ye, elly masih ingat kak..masih ingat. Elly memang buka surat akak, baca doa tu menghadap kaabah, di masjidil haram..malah sempat share dengan kawan berkenaan impian akak tu..
(kagum, impian beliau sangat tinggi..nak satu keluarga plak tu)
sebelum akak bagi surat tu pun, akak kan ada approach elly face to face untuk doakan hal ni.."

sejujurnya saya cuba mengiyakan tapi dalam hati masih ragu, apa sebenarnya yang ingin cuba disampaikan beliau kepada saya.

"Ustazah, padahal ustazah pun tahu..yang akak kan pernah cerita kat ustazah, yang kami ada masalah kewangan kan," suara beliau menggeletar, tiba-tiba jadi makin sayu..

Lantas memeluk saya.

"Ustazah, terima kasih sangat doakan akak..akak baru sahaja balik dari menunaikan umrah satu keluarga, Allah dengar.." pelukan beliau terhadap saya semakin kemas.

..tiba-tiba sahaja Allah gerakkan hati mak untuk taja kami sekeluarga menunaikan umrah, ya Allah ustazah, kami betul-betul tak sangka.." sambung beliau lagi.

"Allahu Akhbar, tahniah kak..alhamdulillah!" saya pula yang sambung menangis.

Pelukan kami semakin erat.

"Terima kasih ustazah, akak termotivasi dengan perkongsian sebelum ustazah berangkat dulu tu..pasal kisah pada umrah kali pertama ustazah, yang ustazah berdoa agar dapat pergi lagi menunaikan umrah dalam masa terdekat..juga kisah pensyarah ustazah tu, macam mana impaknya apabila kita sentiasa bersangka baik pada Allah, Alhamdulillah..terima kasih ustazah.."

Beliau mengakhiri kata-kata pada hari tu dengan hadith Qudsi yang sering memotivasikan hidup saya selama ini,

"Ana 'inda zhonni, 'abdi bii.."
~..Aku sebagaimana yang hambaKu sangkakan..~

hampir saya berputus asa kerana sebuah dugaan yang tak disangka-sangka menjengah dalam hidup saya..

Tiba-tiba sahaja saya diketuk kembali dengan tazkirah yang pernah saya sendiri sampaikan dan hampir saya lupa dengan janji Allah itu..Subhanallah, Terima kasih Allah!



Perkongsian daripada Finalis rancangan realiti Solehah TvAlhijrah- Wan Suhaili


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Rindu tak terkata  pada dua kota suci Mekah dan Madinah. 
Ya Allah, jemputlah kami menjadi tetamu-Mu lagi Ya Allah. 



* Bercita-cita untuk menjejakkan kaki di Baitul maqdis pula. Ameen~
Baitul Maqdis, tempat ketiga paling suci bagi umat Islam.

Tidak diwajibkan membuat pelayaran kecuali kepada tiga masjid iaitu Masjid Al-Haram dan Masjid aku ini (Masjid Nabi s.a.w di Madinah) dan Masjid Al Aqsa.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10

I'm the Manager of Bella.Go.Craft