Pages

Tuesday, May 19, 2009

khas untuk sahabat2 perjuangan...


salam...acap kali dlm stiap posts yg sy buat smuanya adalah artikel2, isu2 smasa dan hangat( bak kata pres). utk entry kali ini, sy tujukn ucapan trima ksih yg tak terhingga kpd sahabat2 yg bnyk myokong saya sama ada scara lngsung @ xlngsung. kpd naqibah sy, Nur Fatihah bt Raslan a.k.a Kak Teha, Kak Ana, Kak Diyana, akak2 PMI(kak ummu,kak dijah,kak fiza, kak wafak, kak farisa n akak2 yg lain.) n smua sahabat ikhwah dan akhowat (kem) yg bnyk mmbri sgala macam input dan ilmu yg kbnyknya sy sndiri xtahu trutamanya bkaitan dakwah islamiah.

mereka lah yg banyak memberi bimbingan dan tunjuk ajar kpd kami bagi mnjadi penerus generasi yg membawa syiar islam terutamanya di kampus. Amat berat tugas tsebut..mcm2 bnde yg terlintas di fikiran..

" layak ke aku"
" ape yg aku tahu, sdangkan diri aku pun ada kkurangan, nak nasihat org lain"
" sanggup ke nak pikul tnggungjawab ni?"

tingat satu ungkapan yg diucapkan oleh seorg akhi smasa kem tu.." antum semua terpilih dan antum dipilih oleh Allah utk ke sini"..(terdiam sejenak) a`ah laa...antara ratusan plajar dlkampus ni, hanya kami yg dipilih Allah. mungkin ada hikmah di sebalik ni.. Mlalui kem ni jugak la bru saya sedar yg selama apa yg saya belajar time sekolah dulu xdimanfaatkan dalam hidup.

Tringat satu situasi semasa di kem tersebut, seorang akhi bertanyakan "apa dalil jihad yg anti tahu?". sy hanya mngelengkn kepala. "dalil ukhwah? perjuangan? dakwah?" ..terdiam sekali lgi.."Astagfirullah..apa yg ak belajar dulu..xkan semua xingat lngsung.." bekata dlm hti.

sekarg bru sy faham mengapa semasa di sekolah dulu diajarkan subjek SMA- nahu, sorof, tafsir hadis, fekah tauhid dan balaghah.. Smua tu utk mmerlengkapkan diri kita dalam mneruskn khidupan ini.

teringat peristiwa semasa mngumumkan kputusan SMA(Sijil Menengah Agama), ustazah azizah ( tafsir hadis) mengucap ,

"nabila,tahniah! awak dpt mumtaz(91.6%)..awak ranking ke-4 dlm skolah ini! tahniah!".
.
lbih kurang mcm tu laa dia ckp. Tp terus terng sy katakan bhwa apa yg sy blajar, hafaz semua hnya kerana NAK JAWAB PERIKSA.. Niat sy tu salah sbnrnya..shinggakan sy tidak dapat mngingat satu pon dalil utk dijawab..terasa kerdil sangat diri ni...


KESIMPULANNYA, apa yg sy dpt disini, apa shja yg kita lakukan semuanya memerlukan NAWAITU(niat)..dgn niat tu boleh mngubah apa sahaja ..betul kan?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 08/09

JKM KSS UTM,KL 09/10

JKM KSS UTM,KL 09/10